Fundamentarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale
Director de proiect, gradul ştiinţific | Codul (cifrul) proiectului | Instituţia executoare | Tipul proiectului | Direcţia strategică | Caracterul cercetărilor | Termenul de realizare | Rezultatele preconizate | Alocaţii bugetare | Cofinanţare |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dr. Vicol Nelu Hariton | 20.80009.0807.45 | Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu“, Cahul | Proiecte din cadrul programelor de stat | IV.4) Valorificarea capitalului uman și social | Aplicativ | 2020-01-01 - 2023-12-31 | 2021 Edificarea unei societăți democratice bazate pe cunoaștere și economia de piață reclamă competențe și performanțe în educație, în primul rând, din partea cadrelor didactice care au menirea să pregătească tineretul studios într-o nouă perspectivă a vieții, acesta
fiind în final apt pentru împlinirea personală, cetățenie activă, incluziune socială, angajare în câmpul muncii. Noile concepte esențiale în activitatea cadrelor didactice („educaţia centrată pe copil”, „învăţarea prin descoperire”, „formare/dezvoltare de competențe”, „didactica axată pe competențe/pedagogia competențelor”, „performanța școlară și performanța socială”, standarde educaționale”, „inteligenţa artificială”, „învățare e-learning”, „parteneriat educaţional”) etc., imprimă actului educațional noua conotație - nevoia de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare inițială și continuă concepută. Alternativele de formare cunoscute („tehnicistă” și „personalistă” bazată pe aptitudini) nu mai satisfac noile realități, iar cea inițiată bazată pe competențe se implementează prea lent și neunivoc, în lipsa unui cadru conceptual-metodologic-praxiologic veritabil. Or, profesionalizarea impune o redefinire radicală a esenței competențelor ce se află la baza unei practici eficace și o altfel de abordare a traseului de profesionalizare din perspectiva pedagogiei competențelor, asigurării condițiilor psihopedagogice în contextul provocărilor societale. Acestea vizează o modificare de fond a profilului socio-psiho- profesional al cadrului didactic care în prezent satisface în măsură insuficientă profilul structural, conceptual, praxiologic al său.
Elaborarea unei paradigme de profesionalizare a cadrelor didactice adecvată provocărilor socio-educaționale moderne va contribui la eliminarea empirismului în activitatea didactică, la formarea de competențe pedagogice și socio-culturale necesare aplicării inevitabile a schimbărilor, depășirea barierelor provocate de tehnologiile digitale avansate, criza valorilor în societate, ale statutului social și rolurilor profesorului și ale elevilor etc. Viziunea de ansamblu condiționată de nevoile educaționale, societale și practica dezvoltării profesionale a cadrelor didactice pun în valoare ideea cumulativității competențelor profesionale în numeroasele lor manifestări și deschideri de integralitate și coexistență funcțională. În această perspectivă se proiectează fiind imperios necesară fundamentarea teleologică și validarea metodologică și praxiologică a paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale, deziderat ce se încorporează adecvat în prevederile Codului Educației și ale Strategiei „Educația 2020”. Paradigma de profesionalizare stabilește o nouă viziune postmodernă a activității cadrului didactic în contextul noului concept de traseu de profesionalizare, corelând domeniile de:
(1) orientare profesională, (2) formare profesională inițială, (3) formare profesională continuă și (4) formare profesională prin aprofundarea nivelului de profesionalism (lifedeep).
|