Metodologia implementării TIC în procesul de studiere a științelor reale în sistemul de educație din Republica Moldova din perspectiva inter/transdisciplinarității (concept TEAM

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr.hab Chiriac Liubomir L.
20.80009.0807.20
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
Proiecte din cadrul programelor de stat
IV.4) Valorificarea capitalului uman și socialAplicativ2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Una din competențele cheie recunoscute la nivel european este formulată astfel: „Competențe în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii” (Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 2018/C 189/01). Este cunoscut însă faptul că tinerii manifestă un interes scăzut pentru studierea disciplinelor din domeniul științelor reale, fapt ce duce la o lipsă acută de cadre calificate atât în domeniul educației, cât și în sectoarele economiei reale. În scopul redresării situației, în mai multe țări dezvoltate, în sistemul educațional se implementează conceptul STEAM, care presupune studierea integrată a mai multor discipline reale, în special, a Științei (S), Tehnicii (T), Ingineriei (E) și Matematicii (M). În scopul dezvoltării armonioase ale elevilor, în acest concept a fosr inclusă și arta (A). Scopul proiectului constă în elaborarea metodologiei implementării TIC în procesul de studiere a științelor reale în sistemul de educație din Republica Moldova din perspectiva inter/transdisciplinarității (concept STEAM). Tendințe îngrijorătoare pentru Republica Moldova. De asemenea, s-a constatat că marea masă de elevi, ca și grupurile vulnerabile, nu este inclusă în iniţiativele de încurajare a motivaţiei către alegerea carierelor STEM, previziunile arătând că, în viitorul apropiat, vom avea tot mai puțin specialiști și tinerii nu vor alege cariere vitale pentru competitivitatea economiei. Evoluția dinamică a tehnologiilor și a noilor cerințe ale pieții muncii condiționează necesitatea elaborării concepțiilor educaționale adaptate la tendințele actuale, care ar perimite pregătirea personalităților capabile să soluționeze probleme în contexte noi, deseori imprevizibile ale viitorului. Sistemul educațional trebuie să dezvolte personalități autodidacte, axate pe instruire prin cercetare, inovație, educație antreprenorială. Motivarea pentru instruire în domeniul științelor reale este o problemă actuală atât pentru Republica Moldova, cât și la nivel mondial. Conform statisticii oficiale, în Republica Moldova, tot mai puțini elevi optează pentru profilul real. Numărul absolvenții claselor de liceu cu profil real, în ultima perioadă, a scăzut simțitor. Astfel, în prezent, absolvenții claselor de liceu cu profil real, în ultimii 3 ani, nu depășesc circa 25-30% din numărul total de absolvenți. Astfel, în mare parte, studenții admiși la universități refuză să îmbrățișeze specialitățile care necesită studierea profundă a științelor reale și, în consecință, în permanență nu se mai îndeplinesc comenzile de stat privind pregătirea speciliștilor pentru economie în așa domenii precum: energetică, comunicații, matematică, fizică, chimia industrială, etc. Această reprezintă o tendință îngrijorătoare pentru dezvoltarea sectorului real al economiei. Lipsa specialiștilor cu pregătire fundamentală în domeniul științelor reale se va răsfrânge negativ asupra dezvoltării domeniilor de top pentru economia națională: tehnică, tehnologie, inteligența artificială, robotică, comunicații, etc. Care sunt cauzele? Una dintre cauzele centrale, în acest sens, ține de sistemul educțaional care îi izolează pe elevi/studenți de problemele reale. Elevii/studenții nu conștietizează de ce le-ar trebui studierea științelor reale, nu văd aplicarea lor în viață, nu înțeleg utilitatea disciplinelor reale, nu sesizează conexiunea lor cu fenomenele și procesele economice. Pentru a schimba lucrurile, obiectivele studierii științelor reale trebuie să fie axate pe flexibilitate, variație și implementarea TIC (tehnologiile informaționale și comunicaționale) în procesul de predare-învățare pentru a pregăti pe tineri să foloseasacă cunoștințele, metodele științifice și tehnologiile informaționale în mod creativ, în viața reală, dintr- o perspectivă inter/transdiciplinară. Ce trebuie de întreprins? Astfel, tema de cercetare își propune să elaboreze noi metodologii de implementare TIC in procesul de predare-învățare a științelor reale prin prisma interdisciplinarității (conceptului STEAM. Acest fapt va conduce la lansarea și dezvoltarea de noi abordări și produse didactice astfel încât să crească interesul elevilor și studenților în raport cu studierea științelor reale, să conștientizeze conexiunile interdisciplinare (STEAM) și să le poată aplica la soluționarea diverselor probleme practice, inclusiv care țin de economia reală