Polivalenţa formativă a modelului conceptual de studiu integrat în cadrul disciplinei "Limba şi literatura română" în gimnaziu.
Director de proiect, gradul ştiinţific | Codul (cifrul) proiectului | Instituţia executoare | Tipul proiectului | Direcţia strategică | Caracterul cercetărilor | Termenul de realizare | Rezultatele preconizate | Alocaţii bugetare | Cofinanţare |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dr. Cartaleanu Tatiana Mihail | 11.817.08.59A | Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău | Proiecte de cercetare ştiinţifică fundamentală şi cercetare ştiinţifică aplicativă (instituţionale) | Patrimoniul Naţional şi dezvoltarea societăţii | Aplicativ | 2011-01-01 - 2014-12-31 | 2011 Extrapolarea noutăţilor din domeniul psihopedagogiei, raportate la didactica studiului integrat al disciplinei. Interpretarea, la scară naţională, a experienţei avansate şi a practicilor optime de studiu integrat al disciplinei Limba şi literatura română în gimnaziu. Model conceptual al unor noi strategii, derivate din centrarea curriculumului modernizat pe formare de competenţe, în raport cu Cadrul European Comun de Referinţă pentru Limbi.
Recomandări de desfăşurare a experimentului.
2012 Vor fi elaborate recomandări pentru proiectarea unităţilor de învăţare în gimnaziu, în baza curriculumului modernizat, centrat pe competenţe.
Vor fi dezvoltate modelele conceptuale de predare a fabulei, parabolei, schiţei, basmului, povestirii, nuvelei.
Vor fi formulate sugestii pentru racordarea temelor de limbă şi comunicare la speciile literare respective. 2013 Va fi realizată interpretarea textuală a rezultatelor testului PISA pentru Republica Moldova, în raport cu standardele de efi cienţă a învăţării; alcătuit câmpul conceptual al textelor funcţionale în gimnaziu. Vor fi fundamentate câteva modele funcţionale de lucru cu textul noncontinuu, ca texte centrale în unităţile didactice. Se va elabora strategia de aplicare a textului funcţional ca text de bază a unităţii didactice, pentru toate conţinuturile prevăzute de curriculumul gimnazial. Se va desfăşura cercetarea şi repetarea osibilităţilor
de dezvoltare a competenţelor lingvistice în baza textelor funcţionale. Se va pregăti pentru editare onografia colectivă privind predarea textului nonliterar. 2014 Va fi elaborată lucrarea Didactica studiului integrat al limbii şi literaturii în gimnaziu – manual pentru instruirea universitară la ciclul I licenţă şi ciclul II masterat, auxiliar didactic pentru formarea continuă a cadrelor angajate în învăţământul preuniversitar.
Va fi desfăşurată conferinţa naţională Valenţele formative ale studiului integrat al limbii şi literaturii române.
| 2011 73.6 2012 81.0 2013 70.6 2014 76.1 | 2011 0.0 2012 0.0 2013 0.0 2014 0.0 |