Abordarea epistemologică a dezvoltării personale și a educației pentru societate: de la strategiile trans disciplinare la finalitățile pragmatice ale societății actuale din Republica Moldova

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr. Bogatu Eugenia
20.80009.1606.08
Universitatea de Stat din Moldova
Proiecte din cadrul programelor de stat
IV.3) Patrimoniu material și imaterialFundamental2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Propunerea de proiect „Abordarea epistemologică a educației personale și a dezvoltării pentru societate: de la strategiile transdisciplinare la finalitățile pragmatice ale societății actuale din Republica Moldova” reprezintă o activitate complexă, care are drept scop principal de a emite o viziune holistă în raport cu aceste 2 părți distincte din filosofie – dezvoltarea personală și educația pentru societate. Aceste 2 discipline care fac parte din programa școlară valabilă pentru cele 3 cicluri – primar, gimnazial și liceal, reprezintă baza în raport cu care se fundamentează formarea cetățenilor din Republica Moldova. Proiectul în cauză este un feed-back la faptul că în școlile din Republica Moldova au fost introduse, începând cu 1 septembrie 2018, două discipline noi – Dezvoltarea personală și Educația pentru societate. Această formare vizează neapărat prezența unei temeinice abordări din perspectivă filosofică a dezvoltării personale și a educației pentru societate. Necesitatea implementării acestui proiect filosofic vine de la o realitate obiectivă din punct de vedere pragmatic și anume – lipsa unor manuale pentru disciplinele – Dezvoltare personală și Educația pentru societate pentru ciclurile de gimnaziu și liceu. Abordarea filosofică în cadrul curriculum-urilor prevăzute pentru aceste 2 discipline este atât de necesară, mai ales ținând cont și de faptul că cea mai profundă viziune și abordare complexă a formării viitorilor cetățeni ai Republicii Moldova vine dinspre filosofie. Este vorba de o filosofie pragmatistă care ar re-orienta și ar ghida învățământul din Republica Moldova spre autenticitate, respectiv spre niște finalități pragmatice care presupun formarea unor personalități integre, capabile să acționeze eficient atât la nivel privat, cât și la nivelul sferei publice. Intenția acestei propuneri de proiect este și de a demonstra, respectiv de a implementa strategiile transdiscplinare în predarea disciplinelor socio-umane în școală, respectiv universități, mai ales că actuala paradigmă care se impune în formarea elevilor, studenților din punct de vedere cognitiv este cea de natură inter-pluri-transdisciplinară. În formarea elevilor, respectiv a studenților cognitivul se raportează în sensul cel mai direct la partea afectivă. Din acest punct de vedere este necesar de a vorbi despre educație din perspectivă filosofică, adică mai corect ar fi să vorbim despre o filosofie a educației. Filosofia educației din perspectiva lui John Dewey, filosof american, se raportează la ideile pragmatismului. Viața trăită devine o categorie esențială a pragmatismului. Inteligența critică reprezintă o mare valoare pentru întreaga conduită umană. Pentru pragmatism cunoștințele nu reprezintă ceea ce este cunoscut, ci actul cunoașterii. Filosofia educației are drept paradigmă centrarea pe interacțiune și comunicare. Din acest punct de vedere formarea elevilor prin intermediul disciplinelor – dezvoltarea personală și educația pentru societate – nu reprezintă ceva ce i se face elevului, dar presupune implicarea la un nivel superior al elevilor. Cercetarea pe care urmează să o realizăm vizează și activitatea nemijlocită cu elevii, este vorba de realizarea unor ateliere de filosofie pentru elevi. Din acest punct de vedere proiectul nostru este unul care are drept scop primordial să contribuie la conștientizarea necesității studierii filosofiei încă din școală; că orice construct de natură cognitivă și afectivă are temeiuri filosofice.