Asistenţa psihopedagogică a copilului cu dezabilităţi şi a familiei în condiţiile educaţiei integrate

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr.hab Racu Aurelia Ignat
11.817.08.64A
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
Proiecte de cercetare ştiinţifică fundamentală şi cercetare ştiinţifică aplicativă (instituţionale)
Patrimoniul Naţional şi dezvoltarea societăţiiAplicativ2011-01-01 - 2014-12-31
2011
Va fi stabilit acordul de colaborare cu instituţii preuniversitare, estimarea eşantionului de cercetare. Vor fi determinate strategiile de incluziune a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) în instituţii obişnuite în dependenţă de diagnoza particularităţilor individuale, gradul de afectare. Vor fi elaborate programe de consiliere a profesorilor din şcolile de masă şi recomandări metodice pentru sprijinul familiei.
2012
Vor fi identificate particularităţile relaţiilor dintre părinte-copil, copil-părinte ale familiilor care educă copii cu dezabilităţi. Va fi determinat impactul mediului instituţional asupra dezvoltării persoanelor cu dezabilităţi din învăţămîntul primar şi cel liceal. Vor fi identificate condiţiile excluziunii sociale a copiilor cu dezabilităţi. Vor fi elaborate programe de prevenţie a excluziunii sociale.
2013
Va fi efectuată formarea şi recalifi carea personalului implicat în activităţile cu copii cu CES. Vor fi desfăşurate discuţii publice, training-uri, conferinţe, participări la emisiuni la radio şi TV naţional. Va fi organizată, în cadrul catedrei Psihopedagogie Specială, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei, o conferinţă ştiinţifico-practică Va fi organizată consilierea profesională a părinţilor în şcolile incluzive: informarea părinţilor privind scopurile principale ale orientării profesionale; formarea aşteptărilor adecvate privind prognoza orientării profesionale; formarea poziţiei părinteşti privind orientarea profesională şi crearea carierei; creşterea competenţelor psihopedagogice ale părinţilor; elaborarea complexului psihodiagnostic privind formarea competenţelor profesionale ale copilului cu CES şi prezentarea rezultatelor părinţilor. Va fi fondată o revistă cu rubricile: informaţia privind diferite categorii de copii; baza legislativă; forme de educaţie şi instruire a copiilor cu dizabilităţi, orientarea profesională, tendinţe şi viziuni noi din domeniu, practica lucrului cu familii care au în grijă copiii cu dizabilităţi.
2014
Vor fi desfăşurate activităţi de predare la copii cu dizabilități în parteneriat cu învăţătorul sau profesorul şi/sau participarea în calitate de observator, consultant, coparticipant. Va fi acordată asistenţă psihopedagogică de limbaj, cognitivă, psihomotorie, afectiv-motivaţională. Vor fi consolidate asociaţiile de părinţi şi comunităţile pentru promovarea drepturilor copiilor cu dizabilităţi şi integrarea lor în societate.
2011
65.3
2012
76.1
2013
70.3
2014
79.2
2011
0.0
2012
0.0
2013
0.0
2014
0.0