Majorarea competitivității transmisiilor procesionale prin elaborarea și valorificarea angrenajului cu contact "conform" al dinților și extinderea ariei lor de aplicație

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr.hab Bostan Ion Anton
20.80009.5007.24
Universitatea Tehnică a Moldovei
Proiecte din cadrul programelor de stat
V.3) Materiale, tehnologii și produse inovativeAplicativ2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Transmisiile mecanice, fiind destinate pentru transformarea mișcării și transmiterea sarcinii, reprezintă o componentă indispensabilă a tuturor mașinilor, utilajelor industriale și agricole, roboților, sistemelor de automatizare a proceselor tehnologice etc. În secolul trecut, odată la 15-25 de ani [3] la scara mondială, se inventa un tip nou de transmisie mecanică. Astfel, în 1928 (Germania) se inventează transmisia SYCLO [11], în 1944 (Rusia) - transmisia armonică cu fricțiune, iar în 1959 (SUA) – varianta ei cu angrenare [4], în 1956 (Rusia) - transmisia Novicov [6], în 1981 (Republica Moldova) – transmisia precesională (TP) cu angrenare multipară cu bolțuri, iar în 1989 – varianta dințată, notificate respectiv AB și AD [2]. În prezent, transmisia precesională constituie peste 30 de structuri cinematice protejate cu peste 200 de brevete și patente de invenție deținute de colectivul de autori din Republica Moldova, fapt ce denotă apartenența și dezvoltarea invenției transmisiilor precesionale ingineriei și științei moldave [1]. Consumatorii de transmisii mecanice impun cerințe crescânde privind majorarea eficienței energetice și a capacității lor portante. Este cunoscut că, circa 80% din energia produsă la nivel global se transmite către mecanismele de acționare a mașinilor prin intermediul transmisiilor mecanice, atunci majorarea randamentului lor mecanic doar cu 1% conduce la economisirea a 0,8% din energia produsă la scară globală [18]. Dezvoltarea robotehnicii și a sistemelor mecanice cu restricții de compactitate impun angrenajelor cerințe tot mai dure privind masa și gabaritele, calitatea materialului roților dințate, eficiența tehnologică măsurată prin timpul operațiunilor de fabricație, costul de producere etc [5]. Aceste cerințe luate în ansamblu conduc la necesitatea diversificării și modernizării angrenajelor dințate AD sub aspectul formei contactului dinților, geometriei angrenajului și tehnologiei de fabricație a roților dințate. Cerințele menţionate pot fi satisfăcute, în mare parte, de transmisiile precesionale cu un nou concept de angrenaj dințat cu contact concav-concav „conform” [15]. Asigurarea competitivității TP cu particularități constructiv-cinematice specifice ale angrenajelor dințate AD cu contact concav-concav „conform” necesită cercetări în direcțiile: [1] • dezvoltarea unui nou concept de angrenaj dințat cu contact concav-concav conform cu diferență mică a curburilor flancurilor dinților; • elaborarea procedeelor de generare a dinților cu profiluri convex/concav și în arc de cerc prin rostogolire-rulare spațială pe mașini cu comandă numerică și a tehnologiilor aditive la imprimante 3D; • crearea platformei CAD/CAM/CAE de proiectare, fabricare și cercetare a contactului „conform” a angrenajului precesional și al transmisiilor precesionale în ansamblu cu caracteristici funcționale majore. Cercetările preconizate au caracter multidisciplinar complex cu deschidere pronunțată către brevetare a invențiilor, inclusiv cuprind toate aspectele necesare fabricării industriale a reductoarelor precesionale și mecanismelor de acționare în baza TP cu scopul comercializării lor. Rezultatele preconizate ale cercetărilor se vor exprima în elaborarea unor angrenaje dințate AD noi cu angrenări cu dinți drepți și înclinați cu contact concav-concav „conform” al dinților, a tehnologiilor noi de generare a dinților cu profiluri convex/concave și în arc de cerc prin rostogolire-rulare spațială și în extinderea ariei aplicațiilor [1].