Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice din perspectiva conceptului Clasa Viitorului

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr. Gonţa Victoria Victor
20.80009.0807.37
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
Proiecte din cadrul programelor de stat
IV.1) Inovaţii sociale, educaționale şi culturale pentru integrare şi adaptareAplicativ2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Întrucât tehnologiile informaționale şi de comunicare se dezvoltă foarte rapid, actualizarea conținuturilor educaționale, pregătirea cadrelor didactice, precum și corelarea activităților educaționale cu necesitățile actuale și viitoare ale pieței muncii devin o necesitate iminentă. De asemenea devine importantă formarea unei culturi digitale care ar educa utilizatorii și societatea privind etica digitală, securitatea cibernetică și a proprietății intelectuale, valorile tehnologice și comportamentul în spațiul virtual. Inovația în educație nu poate fi asigurată fără a schimba sistemele și procesele de învățământ atât în plan curricular, cât și în formarea cadrelor didactice, pentru a interacționa diferit cu copiii, încurajând și stimulând, atrăgând și cultivând curiozitatea și satisfacția de a descoperi, precum și încrederea în potențialul lor. De aceea obiectivele Clasei Viitorului se axează pe identificarea, cercetarea și promovarea practicilor care stimulează inovația, identificarea pârghiilor și modalităților prin care putem introduce această schimbare în paradigma educației la toate nivelurile de învățare. Proiectul ”Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice în cheia conceptului Clasa Viitorului” prevede realizarea următoarelor obiectivelor generice: a. Identificarea, analiza, modelarea și promovarea bunelor practici în domeniul inovării digitale axate pe educația generală în formarea inițială și implicit continuă a cadrelor didactice; b. Augmentarea standardelor și instrumentelor pentru evaluarea competențelor digitale; c. Introducerea învățării bazate pe proiecte integrate (interdisciplinare) în toate programele de formare a cadrelor didactice (inițială și continuă); d. Elaborarea programelor de formare în domeniul educației digitale și experiențiale interdisciplinare de tip STE(A)M (science, technology, engineering, art and mathematics); e. Elaborarea suporturilor curriculare inovatoare pentru STE(A)M; f. Organizarea stagiilor de instruire, ateliere de lucru, seminare, simpozioane, precum și alte proiecte educative şi de formare; g. Formarea/dezvoltarea competențelor digitale la studenți, cadre didactice și manageri; h. Promovarea inovării educaționale, e-learning și utilizarea TIC în procesul de studii; i. Facilitarea si promovarea culturii digitale; j. Lansarea unui program de Coaching educațional prin utilizarea TIC si managementul carierei didactice. În cadrul proiectului vizat va fi analizată experiența națională și internațională existentă axată pe metodologia educației în filosofia Clasa Viitorului, vor fi implementate inovațiile educaționale și digitale în predarea disciplinelor didactice realizate în Clasa Viitorului, contribuind la progresul competențelor digitale ale studenților și cadrelor didactice la toate nivelele de instruire. Proiectul prevede realizarea unui set de activități de cercetare și formare focusate pe dezvoltarea competențelor profesionale (de predare-învățare-evaluare moderne și eficiente; competențelor digitale valorice pentru procesul educațional etc.) la cadrele didactice în cadrul pregătirii inițiale și continuă a acestora. Proiectul va susține Centrul în realizarea misiunii sale și va permite pregătirea unei noi generații de tineri competitivi şi profesioniști cu gândire progresistă și independentă și implementarea inovării educaționale și digitale în știința și conținuturile educației, va contribui la susținerea cadrelor didactice din Republica Moldova în reformarea sistemului educațional, dezvoltând competențe profesionale inedite, pentru a stimula și facilita procesul de utilizare a noilor tehnologii informaționale și de comunicare în procesul de studii.