Inovarea sistemului național de evaluare a rezultatelor școlare din perspectiva paradigmei competențelor
Director de proiect, gradul ştiinţific | Codul (cifrul) proiectului | Instituţia executoare | Tipul proiectului | Direcţia strategică | Caracterul cercetărilor | Termenul de realizare | Rezultatele preconizate | Alocaţii bugetare | Cofinanţare |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dr. Golubiţchi Silvia | 20.80009.0807.32 | Universitatea de Stat din Tiraspol | Proiecte din cadrul programelor de stat | IV.1) Inovaţii sociale, educaționale şi culturale pentru integrare şi adaptare | Aplicativ | 2020-01-01 - 2023-12-31 | 2021 Actualmente învăţământul din Republica Moldova se configurează în baza unei concepţii cu privire la pregătirea elevilor, impusă de necesitatea adecvării la exigenţele societăţii contemporane şi de raportarea la procesul educaţional naţional şi internaţional. Problema evaluării şi impactul acesteia sunt prioritare şi vizează mai multe domenii de referinţă, ce constituie asigurarea calităţii educaţiei. În general, evaluarea rezultatelor şcolare se referă la totalitatea proceselor şi produselor care măsoară natura şi nivelul performanţelor obţinute de elevi în procesul învăţării, la corelaţia dintre finalităţile procesului de instruire şi competenţele enunţate de curricula şi la judecăţile emise în vederea adoptării unor decizii educaţionale. Din această perspectivă este relevant elaborarea Concepţiei ERŞ/Modelului integrator al evaluării rezultatelor şcolar, cadrul conceptual general pentru: - instituirea unui nou sistem naţional de evaluare şcolară, reconceptualizarea evaluării pe discipline/arii curriculare din perspectiva competenţelor; - elaborare, selectarea, combinarea, aplicarea instrumentelor şi metodologiilor generale şi specifice de evaluare; - formularea sugestiilor cu referire la integrarea sistemului naţional de evaluare în sistemul european, internaţional; - dezvoltarea/recomandarea reperelor pentru formarea profesională iniţială, continuă a cadrelor didactice şi manageriale din învăţământul general, pentru activitatea investigativă a cercetătorilor, autorilor de materiale ştiinţifico-metodologice în domeniul evaluării. Efectele evaluării rezultatelor şcolare se răsfrâng într-o consecutivitate concentrică: asupra procesului de evaluare, ulterior asupra celorlalte componente ale procesului educaţional şi apoi cuprinzând tot sistemul care se raportează cerinţelor înaintate de societate şi pe care le influenţează direct. |