Reconfigurarea procesului de învățare din învățământul general în contextul provocărilor societale

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr. Franţuzan Ludmila Grigore
20.80009.0807.27
Universitatea de Stat din Tiraspol
Proiecte din cadrul programelor de stat
IV.4) Valorificarea capitalului uman și socialAplicativ2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Învățarea a constituit și constituie o temă de reflecție și interes major pentru elevi, profesori, părinți, pentru întreaga societate. Deși reflectată în diverse cercetări, rămâne un univers insuficient explorat și influențat continuu de schimbările sociale. Personalitatea autentică devine doar prin valorificarea propriului potențial de învățare, proces generat în învățământul general și continuat pe parcursul întregii vieți. Impactul tehnologiilor informaționale asupra învățării este o realitate, care a impus sistemului educațional conținuturi, metodologii, finalități axate prea mult pe cunoaștere (cognitiv) și mai puțin pe sensibil, estetic, social, fizic. Totodată școala oferă elevilor o pregătire deficitară pentru adaptarea la complexitatea și interdependența culturală, politică, economică a lumii contemporane. Elevii de astăzi au nevoie de dezvoltarea unei viziuni constructiviste asupra învăţării prin organizarea de contexte integratoare ale învățării autentice, de o valorizare socială a învățării, de metodologii, tehnologii practice destinate învățării eficiente şi de tehnici de perfecţionare continuă. Prin această cercetare ne propunem o redefinire a învățării din perspectiva a cel puțin trei realități ale societății contemporane: • Examinarea cercetărilor semnificative în domeniul conceptului de învățare (teoria pragmatică, behavioristă, cognitivistă, constructivisră), în scopul reconfigurării experiențelor de învățare autentice; • Accentuarea caracteristicilor cognitive, sociale și emoționale ale noilor generații de tineri, generații etichetați în diverse moduri în literatura de specialitate: nativi digitali, digikids, generația Z etc.; • Conexiunea proceselor de învățare cu realitățile sociale, economice politice și culturale ale lumii contemporane care se pretind a fi complexe și interdependente. Astfel, ne propunem o abordare holistică și sistemică a procesului de învățare prin convertirea valorilor educaţiei în experiențe și voințe personalizate ce vor contribui la construcția personalități elevului prin prisma disciplinelor școlare. Scopul cercetării rezidă în proiectarea modelelor şi a metodologiilor de reconfigurare a procesului de învățare în contextul provocărilor societale în vederea transformării şcolii într-o adevărată comunitate de învăţare. În acest scop, vor fi elaborate suporturi teoretice și metodologice de eficientizare a învăţării menite să contribuie la creșterea calității procesului de învățare. Calitatea procesului de învățare și competențele dezvoltate este un proces continuu de oportunități flexibile, corelate și adaptate în contexte noi de referință. Se preconizează elaborarea unui studiu de analiză şi sinteză privind condițiile, caracteristicile, experiențele procesului actual de învățare, la nivelul învățământului general, pe ariile curriculare indicate cu identificarea divergenţelor, punctelor slabe şi evidenţierea premiselor de adaptare a procesului de învățare la provocările societale; proiectarea Modelului şi a metodologiei de reconfigurare a procesului de învățare axată pe eficiența și relevanța socială precum și a strategiilor conexe de integrare a învățării în vederea dezvoltării de competențe transversale; valorificarea progresivă a metodologiilor și a tehnologiilor, inclusiv a celor informaționale (TIC), care ar facilita construcția propriilor procese de învățare ale elevilor; prevederea explicită a condițiilor pentru construirea învățării pentru toate treptele învăţămîntului general, precum și strategii de valorificare a competențelor transdisciplinare cu suporturile didactice respective.