Bazele teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr.hab Paladi Oxana Pavel
20.80009.1606.10
Universitatea de Stat din Moldova
Proiecte din cadrul programelor de stat
IV.4) Valorificarea capitalului uman și socialFundamental2020-01-01 - 2023-12-31
2021
Proiectul definește bazele teoretice și praxiologice ale asigurării activității psihologice în învățământul general din perspectiva abordărilor societale contemporane. Pentru a răspunde acestora sunt promovate investigații cu referire la asigurarea condițiilor psihologice optime în desfășurarea procesului de învățământ general. Cercetarea propune analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general; realizarea expertizei metodologiilor existente de asigurare psihologică; elaborarea dimensiunilor conceptuale și a modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general; actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea, validarea, implementarea și diseminarea complexelor de metodologii pentru prevenţie, evaluare şi intervenţie psihologică per diverse domenii de dezvoltare: cognitiv; afectiv; si hocomportamental - din perspectiva schimbărilor reale în societatea contemporană. Realizarea unei astfel de cercetări, devine o direcție strategică de asigurare a calității învățământului și poate fi valorificată prin: prevenirea dificultăților în dezvoltarea copilului; optimizarea procesului de adaptare psihosocială la noile condiții societale; facilitarea comunicării eficiente în vederea antrenării abilităților sociale; asigurarea parteneriatelor eficiente în scopul construirii relațiilor pozitive; selectarea metodologiilor și instrumentelor de evaluare și intervenție în funcție de vârsta și particularitățile de dezvoltare ale copilului etc. Astfel, vor fi actualizate, adaptate și elaborate complexe de metodologii psihologice pentru dezvoltarea personală; formarea și dezvoltarea competențelor prosociale; comunicare; colaborare și cooperare; negociere; relaționare; adaptare la situațiile solicitante ale vieții; rezolvarea problemelor și luarea deciziilor; autodezvoltare; autoevaluare; depășirea situațiilor de criză, conflict și risc etc. Vor fi aplicate complexe de metodologii și instrumente psihologice pentru reabilitarea, integrarea și includerea în societate a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale.