Dezvoltarea curriculară a cursurilor opţionale pe aria limbă şi comunicare în gimnaziu şi liceu

Director de proiect, gradul ştiinţific Codul (cifrul) proiectuluiInstituţia executoareTipul proiectuluiDirecţia strategicăCaracterul cercetărilorTermenul de realizareRezultatele preconizateAlocaţii bugetareCofinanţare
dr. Cartaleanu Tatiana Mihail
15.817.06.18F
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
Proiecte de cercetare ştiinţifică fundamentală şi cercetare ştiinţifică aplicativă (instituţionale)
Patrimoniul Naţional şi dezvoltarea societăţiiFundamental2015-01-01 - 2018-12-31
2015
Va fi elucidată viziunea asupra curriculei disciplinelor opţionale în învăţământul preuniversitar din ţările cu performanţe în educaţie. Va fi realizată analiza tradiţiei de predare a cursurilor opţionale în Republica Moldova, în contextul practicilor internaţionale. Va fi elaborat un chestionar standardizat pentru profesorii de discipline din aria curriculară „Limbă şi comunicare”. Va fi elaborat un chestionar pentru elevii de gimnaziu şi de liceu, în vederea sondării aşteptărilor versus cursurile opţionale. Se va desfăşura anchetarea a 100 de profesori voluntari, care vor dori să participe la pilotarea materialelor elaborate în cadrul proiectului, prin intermediul forumului administrat de laborator (http://didactica.forumotion.net/). Se va desfăşura anchetarea a 1000 de elevi (populaţie de referinţă: elevii care stu- diază în clasele V, VIII, X). Va fi organizată o conferinţă ştiinţifico-practică la tema proiectului de cercetare. Vor fi interpretate rezultatele chestionarelor. Va fi constituită baza de date a profesorilor şi a instituţiilor-pilot. Va fi stabilit eşantionul fix de profesori care vor pilota metodologia.
2016
Va fi conceptualizată noţiunea de „portofoliu al cursului opţional”, prin valorificarea potenţialului interdisciplinarităţii şi al abordării transdisciplinare a subiectelor de interes. Vor fi stabilite modelele concentrice de ofertare a cursurilor opţionale pe o arie curriculară, racordabile la sistemul şi planul de învăţământ din Republica Moldova, prin raportare la actele normative în vigoare în perioada derulării proiectului. Vor fi elaborate modele de ofertare a cursurilor opţionale pe aria curriculară limbă şi comunicare. Va fi delimitat specificul epistemologic şi teleologic al cursurilor opţionale, conform tipologiei. Vor fi discutate modelele elaborate, în comunităţi pedagogice, la diferite niveluri.
2017
Vor fi elaborate şi testate alte modelele conceptuale de cursuri opţionale fezabile pentru treapta gimnazială şi liceală. Se vor promova cursurile integratoare şi inovative, chemate să formeze şi să dezvolte competenţele-cheie, depăşind cadrul tematic al unor discipline şcolare luate aparte. Vor fi adunate şi publicate în prealabil materialele pregătite pentru conferinţa ştiinţifico-practică a cadrelor didactice preuniversitare şi universitare, inclusiv a masteranzilor şi doctoranzilor universităţii. Se va lucra la elaborarea şi redactarea monografiei „Modele conceptuale ale cursurilor opţionale pe aria curriculară limbă şi comunicare în gimnaziu şi liceu”. Ideile de bază ale lucrării vor fi discutate la atelierul de creaţie al profesorilor-însoţitori la Olimpiada Republicană.Va avea loc pilotarea curricula elaborate: consultarea on-line a profesorilor; generalizarea experienţei; valorificarea sugestiilor; redactarea variantelor finale.Se va desfăşura un seminar republican, în colaborare cu Ministerul Educaţiei. Se va lucra la redactarea unor articole, care vor fi publicate în culegeri şi reviste de specialitate.Va fi editată monografia colectivă „Modele conceptuale ale cursurilor opţionale pe aria curriculară limbă şi comunicare în gimnaziu şi liceu”.Lansarea publică a monografiei. Valorificarea potenţialului formativ al opţionalelor.
2015
102.5
2016
108.56
2017
104.9
2015
0.0
2016
0.0
2017
0.0